היסטוריה, העת החדשה

בונים חולמים ורומנטיקנים ברחוב הנביאים

בונים חולמים ורומנטיקנים ברחוב הנביאים

נבין את מקור שם הרחוב וכיצד נבנו בו בתי חולים גרמני, אנגלי, בית חולים רוטשילד, ו"ביקור חולים", נתעכב בביתו של אדריכל ירושלים קונארד שיק. נבקר בכנסייה המרכזית האתיופית, נסור לביתו של אליעזר בן יהודה, לבית מלון קמיניץ, ונסיים ב"בית הרוחות", שהפך לבית חולים למחלות מדבקות ע"י העות'מנים.

ממשה עד משה לא קם כמשה-מונטיפיורי ושכונת נחלאות

ממשה עד משה לא קם כמשה-מונטיפיורי ושכונת נחלאות

סיור בנחלאות ובמחנה יהודה – הסיור של היום תחום בין רח' אגריפס מצפון ורחוב בצלאל מדרום, ובו שכונות לב העיר הנקראות בפי העם נחלאות. נסייר בשכונות קטנות וציוריות, הנבדלות זו מזו בקבוצות יעד שהתיישבו בהם. נתחיל בבניין כלל, נגיע לשכונות משכנות ישראל, מזכרת משה ואוהל משה, המנציחות את משה מונטפיורי,

המתחם הצרפתי – קינאת צליינים תרבה בניה

המתחם הצרפתי – קינאת צליינים תרבה בניה

ניפגש למרגלות מנזר סנט ונסנט דה פול שבממילא, שהוקם ב- 1888. נזכיר את תפקידה של צרפת במזרח כמגינת הקתולים במהלך מסעי הצלב ואחריהם. נגיע לאכסניית נוטרדם המפוארת , שהוקמה בעקבות "שיירת האלף" של צליינים מצרפת בראשות הרוזן דה פיילא בשנת 1882, נספר על גלגולי המקום בשיתוף האב הקתולי סולנה ונסביר

כפר גרמני בלב ירושלים-בעקבות הטמפלרים במושבה הגרמנית

כפר גרמני בלב ירושלים-בעקבות הטמפלרים במושבה הגרמנית

הקהילה הטמפלרית הפרוטסטנטית מגרמניה חנכה ב-1882 את בית העם של המושבה הגרמנית במקום בו נתחיל את הסיור. נתוודע לישוב חקלאי גרמני משגשג מחוץ לחומות, על בתיו המפוארים ומוסדותיו: בית מלון ובית קולנוע,. נעבור בבתים השונים של בני הקהילה, שהביאו את בשורת החקלאות מודרנית לארץ. נדון על סיבת גירושם לאוסטרליה ע"י

התיישבות יהודית חקלאית מחוץ לירושלים- מוצא

התיישבות יהודית חקלאית מחוץ לירושלים- מוצא

נתחיל את סיורנו בבית הכנסת של ר' דוד ילין אשר יחד עם חברו שלמה יחזקאל יהודה מבגדד קנו קרקע עבור ילדיהם, שנישאו לראשונה בנישואים בין עדתיים. הנחלה הפכה למושבה חקלאית בשנת 1894. נתוודע למשפחת מקלף, שנרצחה בפרעות 1929 (תרפ"ט) בידי שכניהם הערבים והילד שניצל הפך לרמטכ"ל צה"ל. נבקר בבית כנסת

הקמת בתי חולים בין החומות

הקמת בתי חולים בין החומות

בתי החולים בירושלים, שנבנו ע"י מוסדות צדקה וארגונים דתיים ,התחילו את עידן הרפואה בישראל. נתחיל בכנסיית עמנואל, שהקמת בית חולים מיסיונרי בסמיכותה דחפה את הברון מאיר רוטשילד ומנהיגי הישוב להקים את בתי חולים "משגב לדך", ו"ביקור חולים", בהם נבקר. נגיע לבית החולים האוסטרי, ונבין מדוע אין היום ולו בית חולים

העיר העתיקה במאה ה-19 ההתיישבות של יהודי המגרב והאשכנזים

העיר העתיקה במאה ה-19 ההתיישבות של יהודי המגרב והאשכנזים

נכנס לבתי הכנסת הספרדיים ונתחיל בבית הכנסת ע"ש יוחנן בן זכאי, שנבנה ע"י צאצאי מגורשי ספרד. נגיע לבית הכנסת של הרב דב"ש ( דוד בן שמעון) שהתיישב עם קהילת המערביים בצפון הרובע. נפנה לבית הכנסת "החורבה", נזכיר את עליית האשכנזים בראשות ר' יהודה החסיד לירושלים בשנת 1700 ומדוע הגעת תלמידי

חידוש ההתיישבות ברובע היהודי

חידוש ההתיישבות ברובע היהודי

נתחיל את סיורנו בהר ציון- מקום התיישבותם של היהודים לאחר גרוש הצלבנים מהארץ, ותחילת השלטון האיובי בירושלים. נתוודע ל"קבר דוד" ומעליו בקומה השנייה "חדר הסעודה האחרונה" ולסכסוך בין היהודים לנזירים הפרנציסקנים במאה ה- 5. נגיע לבית כנסת הרמב"ן משנת 1267 . נחלוף ליד ארבעת בתי הכנסת הספרדיים ונסיים בחצר היישוב

מוסררה שופעת החן

מוסררה שופעת החן

מחוץ לחומות, בין הגבולות – מטרים ספורים מחומות העיר העתיקה, שוכנת שכונת מוסררה הציורית. בחיים, כמו בתיאטרון, מאירים רק את מרכז הבמה ומחשיכים את שוליה – זוהי תמצית סיפורה של שכונת מוסררה. בסיור אנו נתחכה אחר התמורות שעיצבו את אופי השכונה, ונצפה בשינויים שהיא עיצבה בתרבות הישראלית. נתחיל את סיורינו

נבי סמואל- מתקופת השופטים עד מלחמת השחרור

נבי סמואל- מתקופת השופטים עד מלחמת השחרור

מי שיער שסביב המסגד הבולט בנוף, ובתוכו בית כנסת פעיל, יגלו ארכיאולוגים מצודה צלבנית מרשימה בעוצמתה מוקפת חפיר, ומי דמיין שבמורדות התלולים של הגבעה המגיעה כמעט ל 900מ' מעל פני ים, ייחשפו רובעים שלמים- למן התקופה הפרסית ההלניסטית, והרומית, במצב השתמרות שכמותו לא רואים כמעט בארצנו? הפתעות רבות מכיל המקום